خانه آنچه والدین باید بدانند تغذیه خوراکی‌هایی که نباید برای صبحانه خورد
خوراکی‌هایی که نباید برای صبحانه خورد مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط مدیر سایت ( محسن ربیعی)   
شنبه, 28 دی 1392 ساعت 04:58

متخصصان بهداشت‌وسلامت خوردن برخی از خوراکی‌ها را نه‌تنها برای صبحانه توصیه نمی‌کنند، بلکه به پرهیز از خوردن آن‌ها در این وعده غذایی هشدار می‌دهند. تحقیقات ثابت کرده است که افرادی که صبحانه را از وعده غذایی خود حذف کرده‌اند، با احتمال بیشتری از افزایش وزن و اسیدیته‌شدن رنج می‌برند.

به گفته این کارشناسان، نخوردن صبحانه بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید‌، این یک پیام واقعی به‌خصوص برای نوجوانان دختر است. یک صبحانه سالم، به بزرگسالان و همچنین به کودکان کمک می‌کند تا در طول روز بهترین کار را انجام دهند. کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه در مرحله رشد هستند، به مصرف مواد غذایی سالم به‌طور منظم بیشتر نیاز دارند.

اگر شما فقط به دلیل صرفه‌جویی در زمان و یا بیشتر خوابیدن صبحانه نخورید، شما در واقع بدن خود را در حالت ناشتایی طولانی‌‌مدت قرار می‌دهید که این موضوع منجر به مشکلات متعدد جسمانی و رفتاری شما می‌شود. این مهم است که صبحانه را از وعده‌‌های غذایی خود حذف نکنید، اما به‌طور قطع نباید خوراکی‌های نامناسب را در این وعده گنجاند. اکثر ما به دلیل اینکه برای خوردن صبحانه در وقت خود صرفه‌جویی کنیم و به‌دلیل عجله‌داشتن، به گزینه‌های غذاهای بسته‌بندی‌شده روی می‌آوریم.‌

متأسفانه، این قبیل مواد غذایی، مملو از موادنگهدارنده مصنوعی، نمک، شکر و کالری است. اغلب این مواد در ایجاد طعم نقش به‌سزایی دارند، اما به‌خصوص برای کودکان بسیار ناسالم هستند.

شیرینی‌ها: موادغذایی از قبیل شیرینی دانمارکی، رول دارچین و شیرینی‌های نان برشته‌شده و... مملو از قندهای تصفیه شده، چربی‌های ترانس و آرد سفید فرآوری شده‌اند که از نظر فواید تغذیه‌ای، برای بدن مناسب نیست. علاوه بر این، زیادی خامه‌های روی کیک یا شیرینی و همچنین چاشنی‌های روی آن‌ها به ناسالمی منتهی می‌شود.

غلات شیرین تفت داده‌شده: اگر چه کودکان و بزرگسالان غلات شیرین تفت داده شده را دوست دارند، اما این نوع مواد غذایی انتخابی درست برای صبحانه نیست. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) متذکر شده است که رنگ‌های موادغذایی مورد استفاده در این غلات، در کودکان منجر به بیش‌فعالی می‌شود. این نوع مواد‌غذایی همچنین با شیرین‌کننده‌های مصنوعی و طعم‌دهنده‌هایی که می‌تواند باعث چاقی شود، تولید شده است.

فست‌فود: آماده‌کردن صبحانه و غذا‌خوردن می‌تواند وقت‌گیر باشد، از این رو خرید صبحانه از سر راه محل کار یا مدرسه به نظر می‌رسد بهترین گزینه باشد. بسیاری از ما، از جمله کودکان‌مان، از این کار لذت می‌برند، اما هر زمانی که در یک فروشگاه فست‌فود توقف می‌کنید، اقلامی از چربی‌های اشباع‌شده، ‌سدیم و قندهای مصنوعی را به میزان بالا مصرف می‌کنید. سدیم بیش از حد نیز می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود و همچنین ممکن است احتمال سکته را در طولانی‌مدت افزایش دهد.

منبع: فارس

 

مهد قرآن